Het marktaandeel van C1000, voorheen een dochteronderneming van Ahold, daalde
van 14,5 naar 13,8 procent als gevolg van de afstoting van winkels aan
Ahold. Super de Boer zag het marktaandeel in de eerste 28 weken verminderen
van 7,5 tot 6,8 procent.
Inkooporganisatie Superunie, die vijftien winkelformules vertegenwoordigt,
waaronder Jumbo, Poiez, Plus en Nettorama, zag het marktaandeel in de eerste
zes maanden stijgen van 29,49 naar 30,7 procent. Hoe marktleider Albert
Heijn het heeft gedaan, is niet duidelijk. De supermarktketen geeft maar één
keer per jaar het marktaandeel prijs.
De Duitse discountformule Lidl kreeg ook een groter marktaandeel. Het steeg
van 3,8 naar 4,6 procent. Collega-discounter Aldi verloor echter
marktaandeel in Nederland van 9 naar 8,3 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl